wtorek, 28 sierpnia 2012

Kaczor

Kaczor czy jak kto woli Gracz z numerem pierwszym to jeden z prekursorów rapu w Poznaniu. Urodzony w 1979 roku raper przygodę z rapem zaczął już w roku 1994. Wtedy wraz z kolegami - Kukiem, Orzechem i Guralem w garażu w blokach, gdzie mieszkał jeden z raperów, zaczęło się nagrywanie rapu. Były ro próby amatorskie, fatalnej jakości rymu i bitu.

W 1997 gościnnie pojawił się na pierwszym klipie Peji - "Czas przemija". Na klipie było też kilku innych, późniejszych wykonawców poznańskiego rapu, którego jednym z prekursorów był właśnie Kaczor. 1998 przynosi współpracę z wydawnictwem Camey i występ z Guralem na składance "Robię swoje". Ich kawałek na tej płycie rozpoczął rozłam sceny poznańskiej. Peja zerwał znajomość z Kaczorem.

Tego samego roku wraz z Guralem jako Killaz Group nagrywają pierwszego nielegala - "Prawdziwość dla gry", który nie był dostępny w sprzedaży. Rok 2001 to singiel nagrany z Guralem - "Zjednoczone emiraty poznańskie". Kolejny rok przynosi jego udział na pierwszym legalu Killaz Group - "Nokaut". Po roku 2002 Kaczor usuwa się w cień. Występuje na kilku produkcjach gościnnie, szerzej prezentuje się na "Manewry Mixtape", płytce Gurala i Matheo, wydanej w 2006 roku. Tego samego roku wraz z Guralem pojawia się gościnnie na klipie "Szacunek ludzi ulicy". Rok wcześniej doszło do pojednania Peji i Killazów. Peja wyciągnął rękę do Killazów, co rozpoczęło ich współpracę. Po puszczeniu klipu złośliwi zaczęli się doszukiwać znowu ataku na Killazów. Kamera pokazała ich w momencie, gdy Peja wypowiadał wers „jebać frajerów, którzy z psami w komitywie". Był to przypadek i nie miał na celu atakowanie Kaczora i Gurala.

Rok 2007 to kolejna płyta Killaz Group z udziałem Kaczora - "Operacja kocia karma". Fani dobrze przyjęli płytę, wielu bardzo chwaliło Kaczora, że zrobił duży postęp w swoich rymach i technice. Niestety rok 2008 to początek rozłamu w Killaz Group. Kaczor sfrustrowany tym, że Gural, po wydaniu swojej solówki "El Polako" nie chce promować "Operacji kocia karma", nie szczędzi mu gorzkich słów. Obaj raperzy pojawiają się ostatni raz razem na "Dla moich ludzi" na mixtejpie Decksa, do którego nagrany został klip i "Toruń Poznań" na płycie PTP, gdzie Kaczor dograł jeszcze featuring do kawałka "Ulice tego słuchają". Tego samego roku Kaczor pojawił się w trzech kawałkach na płycie "Styl Życia G'N.O.J.A" - "Szkoła Życia", "Regulamin zabijania" i "Definicja pener remix Czwórka". Nie można zapomnieć o gościnnym występie na "Kwiatach zła" u Piha w kawałku "Rany kłute". Występy gościnne z płyty Peji i Piha były ciepło przyjęte, co pokazało, że Kaczor stał się jednym z czołowych raperów z Poznania. Kłótnia obu raperów zakończyła się także odejściem Kaczora z PDG w styczniu 2009. Ten sam rok przyniósł występy gościnne na płycie Palucha "Pewniak" w kawałku "Jeden z tych" i Słonia na "Chorych melodiach" w kawałku "5 styli". Nagrał też "Ten dzień", z okazji walki swojego przyjaciela Jędrzeja "Węgorza" Kubskiego w MMA.

Kłótnia z Guralem spowodowała, że Kaczora zabrakło na "El polako" i "Inwazji porywaczy ciał". Już wiemy, że Kaczor pojawi się na płycie Peji "Na serio" i innych kilku produkcjach. Wspominał też kilka razy o swojej solówce. Plotki mówiły także, o jego dołączeniu do Slums Attack, jednak nie były potwierdzone.


Shellerini

Shellerini - (PDG Kartel, Projekt Własny Styl, WSRH(Wyższa Szkoła Robienia Hałasu) ) Jego pierwsze nagrywki sięgają drugiej połowy lat 90'. Szerzej zadebiutował w 2002 roku na "Opowieści z betonowego lasu" donGuralesko. Rok później, dołączył do PWS(Projekt Własny Styl, w którego skład wchodzą Mikser i Szpaku), z którym w 2004 roku wypuścił krążek "PDG Rapertuar"(Często błędnie nazywany PDG Repertuar). Do czasu wydania następnej płyty, raper wystąpił gościnnie w licznych produkcjach m.in. na "Drewnianej Małpy Rock" DGE, na "Westernach" Ramony23, czy też "Operacji Kocia Karma" Killaz Group. W 2007 roku wystąpił również na "Manewry Mixtape" donGuralesko i Matheo w kawałkach "Poznański Stan Świadomości", "Powiedz Gdzie Jest Hajs Tu" i "Dobrze O Tym Wiesz". W tym ostatnim sprowokował innego rapera, również z Poznania - Owala, słowami
"5 Element, przejebanych nie przekręcisz, więc wyjdź stąd,
dla kiepskich zero tolerancji niczym Beat Squad,
w przeciwieństwie do ciebie dziwko, to ja jestem hip-hop (dziwko),
Bierz ten swój żałosny sens życia,
jeśli kiedykolwiek byłeś w grze to żeś już wypadł."
Bije to w płytę Owala pt. "Sens Życia". Odpowiedział na to kawałkiem "Topi się lód" wyprodukowanym przez Tabba. Shellka zaatakował ponownie "Plujesz pod Wiatr" wyprodukowanym przez Mixera. Owal jednak zakończył beef kawałkiem "Przewijam To" wyprodukowanym również przez Tabba. Sheller stwierdził, że nie będzie odpowiadał komuś, kto nie odpowiada na jego punchline'y, bo to nie ma sensu.
W 2008 r. wraz ze Słoniem wydali płytę "Shellerini i Słoń - Wyższa Szkoła Robienia Hałasu"(WSRH). Płytę promowały klipy "Mistrz tu jest" z Kobrą jako gościem, oraz "Reprezentant". W międzyczasie zdążył udzielić się na składance "Jestem Stąd" obok Kaczora w kawałku "Rap, Pasja, Bit", "Shellerini i Słoń feat. Koni - Rap znad Warty" i "To Miasto". Wystąpił też gościnnie na płytach "Na Serio" Peji(W kawałku "Mamy ten Flow"), oraz "Jeden na Milion" Onara, w kawałku "Jestem z Miasta". W 2009 roku kilka miesięcy po "WSRH" wyszedł "WSRH - Unhuman Mixtape", który póki co promuje kawałek "Rock & Roll" z RR Brygadą. Pojawi się on na składance Black X-Mas 3 przy okazji z kawałkiem "PDG Kolęda", na któym Sheller wystąpił. Klip do tego kawałka można znaleźć na youtube na kanale DJ'a Dziadziora(Gurala). Od Słonia można się dowiedzieć, że Shellerini małymi krokami pracuje nad solówką, która będzie nosić tytuł "PDG Gawrosz" (premiera przewidziana jest na 19.02.2011) i "WSRH 3" ze Słoniem.  


Słoń

Słoń - jak sam mówi, słucha rapu od czasów podstawówki. Zaczął nagrywać w okolicach 1997 roku, ale woli za dużo nie wspominać o tamtym etapie swojej twórczości. W liceum nagrywał razem z PST. Były plany na wspólne projekty w przyszłości, ale niestety nic z tego nie wyszło. W roku 2001 poznał Shellera i rozpoczął z nim współpracę kawałkiem nagranym u Larwy "Hardkor Teknik". Następnymi nagrywkami były pojedyncze kawałki na solową płytę, która nigdy się nie ukazała oraz na wspólny projekt Shellera z Qlopem. 21 kwietnia 2008 r. pojawił się mixtape nagrany z Shellerem "Wyższa szkoła robienia hałasu". Po wielkim sukcesie duetu, Słoń postanowił nagrać solówkę w stylu Horrorcore nazwaną "Chore Melodie". Premieria "Chorych Melodi" miała miejsce 15 maja 2009 roku. Był to wielki szok dla Polskiej sceny hip-hop'owej, ale publika przyjąła tą płytkę z wielkim entuzjazmem. Jeszcze w tym samym roku po 5 miesiącach wyszła kolejna produkcja duetu Sheller/Słoń. Płytę nazwano "Unhuman Mixtape" (Unhuman - nazwa sklepu), której premiera miała miejsce 24 października 2009 roku. Obecnie pracuje nad wspólną płytą z Mixerem ktora ma sie ukazac jesieną 2010 roku. Płyta bedzie nosić tytół ,,Dem6n6l6gia". Promowana jest kawałkami ,,Święta 2009" i ,,Dzieci Ognia"       




poniedziałek, 27 sierpnia 2012

Liroy

Liroy, właściwie Piotr Krzysztof Marzec (ur. 12 lipca 1971 w Busku Zdroju[1]), znany również jako L, Scyzoryk, Szaka-L, 041, Kingpin, Grand Papa Rapa[2]polski raper, producent muzyczny i przedsiębiorca. Członek Akademii Fonograficznej ZPAV[3]. Za sprawą wydanej w 1995 roku płyty Alboom, sprzedanej w nakładzie przekraczającym 500 tys. egzemplarzy, osiągnął największy sukces komercyjny w historii polskiego hip-hopu[4].
W 2004 roku założył fundację Liroy Bank przy Kieleckim Centrum Kultury. Od 2006 roku prowadzi firmę DEF Entertainment Sp. z o.o. W ramach jej działalności wydał dwa albumy solowe. Wielokrotny laureat nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka. Liroy współpracował ponadto z takimi wykonawcami jak: Ice T, Wzgórze Ya-Pa 3, Mieczysław Szcześniak, Art of Beatbox, Borixon, Lionel Richie, Katarzyna Skrzynecka, Kayah czy Michał Urbaniak







Zdany Tylko Na siebie

Z.T.N.S. to projekt wywodzący się z miasta Jarosław. Jest to projekt ambitnych ludzi z zajawką i pasją z całej Polski którzy coś osiągają. To także dobra marka odzieżowa.



Najlepszy Przekaz w Miescie

NPWM ( Najlepszy Przekaz W Mieście) to skład z Mławy zajmujący się Rapem. Tworzą go Adam Rudnicki (Rudnik) Kamil Woroniecki (Woro) Kamil Król (Król) Damian Demby (Dembuś).Założycielami byli Rudnik i Woro. Skład działa od Lipca 2010 roku. Jako pierwszym sukcesem można nazwać zaistnienie na mixtape Świat Rapu Vol.1 utworem "Dla Świata Rapu" . Pierwszym kawałkiem pełnym czteroosobowym składem Był kawałek zapowiedziany przez Bilona " Wyciągamy dzieci z bramy" który wzbudził duże zainteresowanie w ich mieście niedługo po premierze Kawałka powstał Klip. Mają na swoim koncie kilka supportów a także wiele koncertów . Aktualnie kończą własna płytę która ukarze się zaraz na początku 2012 roku. Będzie można usłyszeć tam bity produkcji Małacha gościnnie Brakujący Element, Ole Manelską i Łysego. Już dziś mogą zdradzić że do utworu " Nic o mnie nie wiesz " z gościnnym udziałem Oli i Łysego będzie kręcony klip.     




niedziela, 26 sierpnia 2012

Hemp Gru

Hemp Gru – polska grupa muzyczna wykonująca hip-hop[2]. Zespół powstał w 1998 roku w Warszawie z inicjatywy raperów: Roberta "Wilka" Darkowskiego znanego z występów w grupach FJS i Molesta Ewenement i Macieja "Bilona" Bilki[2][3]. Skład współtworzą także DJ Steez oraz hypeman Marek "Żary" Omelańczuk. Formacja współpracowała z takimi grupami i wykonawcami jak: WWO, Zipera, Pono, Peja, Sokół, Koras, Ero, ZIP Skład, Pablopavo, Włodi, RRI, Bez Cenzury, JWP, THS Klika, Dixon37, Firma czy Ras Luta.
Z zespołem związany jest także kolektyw Diil Gang w którego skład wchodzą: Damian "Bas Tajpan" Krępa, Maciej "Bilon" Bilka, DJ Steez, DJ Story, Przemek "Fuso" Łuniewski, Hudy HZD, Jasiek MBH, Jongmen , Kubiszew, Kulfon, Łukasz "Paluch" Paluszak, Szczurek, Szwed SWD, Robert "Wilku" Darkowski i Marek "Żary" Omelańczuk[4].  


Karramba

"Pochodzi z krakowskiej rodziny, gdzie tradycja bycia muzykiem przechodzi z pokolenia na pokolenie. Karramba poszedł jednak zupełnie inną muzyczną ścieżką niż jego rodzina. Ominął Akademię Muzyczną i Filharmonię Krakowską wchodząc do studia nagrań i realizując swoje własne muzyczne pomysły i upodobania. Kiedy w Polsce o muzyce rap słyszało niewiele osób, Karramba już dawno posiadał własny zespół wykonujący taką muzykę, a także jako pierwszy w kraju wyprodukował hiphopowy album zespołu „The Young Gang” zatytułowany „Banda Osiedlowa”, w którym rymowało trzech jedenastolatków!!

Równolegle Karramba nagrał album p.t.”Cham Się Topi..” swojego zespołu Brooklyn. Były to lata 1992 - 1994. Z zespołem Brooklyn Karramba zagrał szereg kontrowersyjnych koncertów, często przerywanych przez policję ze względu na teksty. W tym właśnie okresie Karramba został dostrzeżony przez małą warszawską wytwórnię Star Maker, która zaproponowała Karrambie nagranie własnego autorskiego albumu.

W ten oto sposób Karramba „wypłynął” z krakowskiego podziemia wprost do warszawskich mediów. Pierwszy album „Boom!Bang!” sygnowany szyldem „Karramba” wydała wytwórnia Pomaton EMI. Album w krótkim czasie zyskał spore grono słuchaczy, a Karramba dosyć liczną grupę wielbicieli, gdyż sprzedano ponad 40.000 egzemplarzy płyt i kaset. Telewizja Polsat zaproponowała Karrambie objęcie stanowiska „prezentera” muzycznego programu „Dance World” (1996-1998), do którego Karramba zapraszał mnóstwo gwiazd, m.in. Natalię Kukulską, Agressivę 69, Blenders. Równolegle Karramba nagrywał kolejne albumy, oraz koncertował – co czyni do dnia dzisiejszego.

Na swoim koncie Karramba posiada ponad 500 zagranych sztuk, w tym dużo charytatywnych m.in. dla powodzian, na rzecz chorych dzieci a także w zakładach karnych. Grał m.in. w USA oraz jako pierwszy Polak (!!!) zagrał koncert na wyspie Lanzarote, należącej do archipelagu Wysp Kanaryjskich, w klubie „Bourbon Street”.

Głodny nowych, kolejnych doświadczeń, Karramba został producentem i prowadzącym radiowe autorskie audycje „Klinika Dr Spikee” i „Techno Party” na falach krakowskiego radia Blue FM (1999-2000). Wielokrotnie nagradzany za swoją twórczość m.in. „Złotą Płytą” za album „Karramba Oszalał” (80.000 egz) oraz „Platyną” za minilongplay „Los Vatos Locos” (80.000 egz) a także wielokrotnie nominowany do nagród „Dance Music Awards” i „Fryderyk”. Pod koniec roku 2003 Rada Dzielnicy XI Miasta Krakowa nagrodziła Karrambę dyplomem uznania, za osiągnięcia twórcze w dziedzinie muzyki młodzieżowej.

Karramba współpracował m.in. z takimi sławami muzyki, jak Andrzej Mogielnicki, Piotr Zander [lombard], Glennski [blenders], Kasia Metza, K.A.S.A. , a także ze znanymi filmowcami, m.in. Radosław Zieliński, Mariusz Palej czy też Robert Gliński, reżyser filmu „Cześć Tereska” oraz serialu „Dziewczęta z ośrodka”, emitowanego w maju i czerwcu na antenie TVP2, w którym utworem przewodnim był „Mój Własny Raj” z albumu „Vatos Locos Klan”. Prócz wyżej wymienionych „sław” lista osób, z którymi Karramba współpracował przez minionych dziesięć lat jest dosyć długa: Goolary, Filut, Marinero, Jezoos, DJ BBX, DJ J, DJ Gramm, DJ S-bastian, DJ Strażak, Scrap Beat – grupa break dance, Lisek, Sally, Faza, Dziura, Domi, Blondi, K8, Azja, 4REAL, Mexyk, Buzer, Voytas, Patryk K. – te osoby współpracowały z Karramba zarówno w studiach nagrań jak i na scenie.

Poza własną twórczością Karramba zajmuje się także produkcją remixów dla innych artystów. W maju 2003 roku wyprodukował 3 remixy utworu „Devil Men” Agressivy 69, na specjalną, niemiecką edycję albumu. Swoją karierę muzyczną Karramba dzieli na dwa etapy – pierwszy etap kończy się wraz z albumem „Dr Spikee” – czyli rozwiązaniem wieloletniego kontraktu z wytwórnią Pomaton EMI.

- „Miałem już serdecznie dość tworzenia piosenek pod dyktando dyrektorów artystycznych i innych błaznów, którzy na siłę chcieli zrobić ze mnie scenicznego komedianta, podczas gdy życie raz za razem wbijało mi nóż w serce!! Wszystko co napisałem było cenzurowane i zazwyczaj odrzucane – nie mogłem wyrażać prawdy oraz swoich własnych odczuć i spostrzeżeń!! Podpisując poważny kontrakt z Pomaton EMI byłem pewien, że wreszcie uzyskam „wolność artystyczną”... porażka!! Dopiero wtedy odczułem, że właśnie podpisałem na siebie „wyrok”, skazujący mnie na kompletny brak kontroli oraz własnego zdania odnośnie treści moich utworów, a nawet zawartości okładek moich albumów!! Dopiero po „rozbiciu” tego bezsensownego kontraktu, po napisaniu, nagraniu wydaniu i sprzedaniu albumu „Vatos Locos Klan” po raz pierwszy w życiu poczułem, że wreszcie zrobiłem to, co od lat siedziało głęboko w moim sercu!! Dlatego śmiało mogę powiedzieć, że wraz z albumem „Vatos Locos Klan” rozpoczął się zupełnie nowy etap – jeśli chodzi o moją twórczość!! Nowy etap, z którego jestem niesamowicie dumny!!”

Karramba sam pisze teksty, sam komponuje, aranżuje i produkuje swoje utwory. Wielu młodych wykonawców często prosi Karrambę o wyprodukowanie dla nich bitów, podkładów muzycznych czy nawet napisanie tekstów. Do tej pory Karramba niechętnie podejmował się takich „produkcji” na zamówienie, jednak skoro takie „zasady” są powszechnie stosowane – zwłaszcza w środowiskach hip-hopowych, Karramba postanowił zająć się na poważnie produkcją bitów dla młodych składów oraz wszelką pomocą wydawniczą i promocyjną. 

O.S.T.R

O.S.T.R., właściwie Adam Andrzej Ostrowski[2] (ur. 15 maja 1980 w Łodzi[2]), znany również jako Ostry – polski raper, muzyk i kompozytor, a także producent muzyczny i inżynier dźwięku. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie skrzypiec[2]. Współzałożyciel grupy muzycznej BDC, przekształconej w latach późniejszych w grupę LWC. Przez krótki okres był także członkiem formacji Obóz TA. Od 2000 roku prowadzi solową działalność artystyczną. Wraz z producentem muzycznym Emade współtworzy projekt pod nazwą POE. Muzyk współpracował ponadto m.in. z takimi wykonawcami jak: Michał Urbaniak, Tede, Fokus, DJ Deszczu Strugi, DonGURALesko,Vienio i Pelson, Fu, Pezet, Sistars oraz Slums Attack. W swej twórczości porusza takie zagadnienia jak polityka, korupcja oraz problemy społeczne.
O.S.T.R. na wielu imprezach hip-hopowych prezentował swój freestyle w wersji koncertowej, choć ma w swym dorobku także sukcesy w bitwach freestyle'owych, jak wygrana na corocznej, międzynarodowej imprezie Hip Hop Kemp w 2004 roku[3]. Za przełomowy moment w swojej karierze uznał natomiast odbyty w 2001 roku freestyle'owy pojedynek z Eldo, który miał miejsce w Szczecinie[4].
Laureat plebiscytu Polskiego Radia Szczecin w ramach audycji WuDoo w kategoriach Album roku za album Jazzurekcja oraz Wykonawca roku. W 2006 roku raper otrzymał przyznaną po raz pierwszy nagrodę Polskiego Radia BIS Biser w kategorii Najlepsza energia na koncercie. Trzykrotny laureat złotej płyty za HollyŁódź z roku 2007, Ja tu tylko sprzątam z 2008 oraz O.c.b. z 2009. Laureat nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk oraz czterokrotny laureat nagrody Ślizger przyznawanej przez czasopismo Ślizg, postać roku 2008 zdaniem portalu Spinner Polska[5]. W 2011 roku został sklasyfikowany na 4. miejscu listy 30 najlepszych polskich raperów wg magazynu Machina[6]. Został także wybrany najlepszym polskim producentem hip-hopowym według tegoż pisma[7].
Syn Barbary i Marka, ma żonę - Natalię, w kwietniu 2008 urodził mu się syn Jan[8].

sobota, 25 sierpnia 2012

Jeden Osiem L

Historia Jeden Osiem L zaczęła się w 1998 roku, w Płocku. Na początku w skład zespołu wchodziły dwie osoby: Siwy i Łukasz. Pierwsze utwory, nagrywane na stary magnetofon Kasprzaka, wynikały z fascynacji muzyką hip-hopową i chęci wyrażenia opinii na temat otaczającej rzeczywistości. Jednak utwory te nigdy nie ujrzały światła dziennego.

Pierwszym kawałkiem, który dotarł do szerszego grona słuchaczy był "Dtx", który powstał w końcu 2001 roku. Produkcją muzyczną w tym okresie zajmował się Meter (producent Bonifontis). Wtedy do ekipy dołączyło dwóch MC: Paczkoś i Gmura. Niedługo po premierze utworu "Dtx" w lokalnej stacji radiowej, Jeden Osiem L zagrało swój pierwszy koncert.

Niebawem produkcją muzyczną zajął się TFK, człowiek słuchający rocka i miłośnik gitary, niezwiązany ze środowiskiem hip-hopowym. Jego współpraca zaczęła się od podkładu do "Kiedyś było inaczej". Utwór odbił się szerokim echem wśród społeczności hip-hopowej i nie tylko. Sprawił też, że Jeden Osiem L zaistniał na dobre na płockiej scenie. Od tamtej pory zaczęła się poważna praca nad materiałem.


W sierpniu 2002 roku Jeden Osiem L dostało szansę zagrania koncertu poza Płockiem. W lutym 2003 roku z zespołu odszedł Gmura, który miał duży wkład w jego rozwój, obecnie pracuje nad solowym materiałem. Zespołem zainteresowała się poznańska wytwórnia UMC Records. Wtedy praca nad materiałem nabrała dużego tempa. Ostatecznie płyta "Wideoteka" ukazała się jesienią 2003 roku. Płyta, pilotowana megaprzebojem "Jak zapomnieć", osiągnęła niesamowity sukces.


Na drugim w dorobku Jeden Osiem L albumie - "Słuchowisko" - również nie zabrakło chwytliwych utworów. Wśród nich trzeba wymienić piosenkę "Pytam kiedy", która zakwalifikowała się do opolskiego konkursu Premier w 2005 roku. Członkowie składu przyznali, że pracując nad "Słuchowiskiem" starali się eksperymentować z brzmieniem i nie trzymać się sztywno ram hip hopu. Album ukazał się w maju 2005 roku. 


Kaliber44


Kaliber44 to prawdziwa legenda polskiego hip-hopu – zespół, który wyznaczał muzyczne trendy i kierunki dla całej rodzimej sceny tego gatunku. Liderem kapeli był nieżyjący już Piotr "Magik" Łuszcz.

Ich pierwszy i chyba najbardziej kultowy utwór - „Do boju Zakon Marii” - pojawił się na składance hip-hopowej S.P.Records w 1995 roku. Rok później ukazała się pierwsza płyta zespołu – „Księga Tajemnicza. Prolog”, która odniosła wielki sukces. Na krążku znalazły się takie nagrania jak „+i-”, „Moja obawa” czy „Więcej szmalu”. Album nagrany w ciężkim i mrocznym klimacie, określanym jako hardcore psycho rap, został sprzedany w nakładzie stu tysięcy egzemplarzy. Zaowocowała to wspólnymi występami z Kazikiem, m.in. na koncertach w Krakowie i Opolu, a także suportem w warszawskim Colloseum przed zespołem Run DMC. Kaliber 44 otrzymał także dwie nominacje do Fryderyków w kategoriach: „Fonograficzny debiut roku” oraz „Album roku: muzyka alternatywna”.

Następny krążek grupy, zatytułowany „W 63 minuty dookoła świata”, został wydany w 1998 roku. Raperzy zdecydowanie odeszli w nim od granego wcześnie psycho rapu, na rzecz większej zabawy słowem i utworów o bardziej humorystycznym zabarwieniu. Mimo to drugi album zespołu również był jedną z najlepiej sprzedających się płyt hip-hopowych w Polsce.


Po nagraniu tego wydawnictwa ze składu odszedł Magik i wraz z Rahimem założył projekt o nazwie Paktofonika. W 2000 roku Magik popełnił samobójstwo.


W maju 2000 roku ukazała się trzecia i jak na razie ostatnia płyta Kalibra – „3:44”. Album promowany był przez utwór „Konfrontacje". Zespół po raz kolejny zmienił styl i tym razem na krążku pojawiły się utwory bardziej komercyjne, wyraźnie nawiązujące do twórczości raperów amerykańskich. Dodatkowo, pierwszy utwór na krążku – „Takie jakie jest”, zaopatrzony jest w wypowiedź marszałka Piłsudskiego do narodu „I teraz jak na początku - jesteśmy tylko awangardą Polski”. 



Paktofonika!!

Zespół powstał w 1998 roku. W jego skład weszli wówczas: Piotr „Magik” Łuszcz, Wojtek „Fokus” Alszer, Sebastian „Rahim” Szalber. Wtedy też powstały pierwsze piosenki grupy, zaś dwa lata później muzycy podpisali kontrakt z wytwórnią Gigant Records.

Wcześniej muzycy Paktofoniki związani byli z innymi formacjami, takimi jak Kaliber44 (Magik), 3-X-Klan (Rahim), Kwadrat Squat i Ft2Beatz (Fokus). Poznali się już na początku l. 90. biorąc udział w rożnych projektach, między innymi nagrali utwór „Psychodela” (Magik i Rahim). Fokus dołączył do nich nieco później, proponując swój kawałek „Powierzchnie tnące”. Potem dołączyli jeszcze DJ Bambus i Sot (bitboxer).

W grudniu 2000 roku ukazała się pierwsza płyta zespołu Paktofonika (nazwa od Paktu i Foniki czyli „zawarcia umowy przy sygnałach dźwiękowych") zatytułowana „Kinematografia”. Znalazły się na niej między innymi takie piosenki jak: „Priorytety”, „Chwile ulotne” i „Jestem bogiem”. Utwory te okazały się później wielkimi przebojami Paktofoniki, uważanej odtąd za najlepszy polski zespół hip hopowy.


Ciosem dla członków zespołu, rodziny i fanów było samobójstwo Magika, który odebrał sobie życie wkrótce po ukazaniu się płyty. Mimo to jego koledzy nie poddali się – zaczęli koncertować, a potem wydali kolejną płytę „Archiwum kinematografii” poświęconą pamięci Magika. W 2003 jako Paktofonika zagrali jeszcze pożegnalny koncert zarejestrowany na DVD. Następnie Rahim i Fokus postanowili zająć się innymi projektami, między innymi tworzą formację Pokahontaz oraz Pijani Powietrzem.

wtorek, 14 sierpnia 2012

Ś.P. Tomasz Sieczka kilka słów na pamiontkę twej tragicznej śmierci


1.Taki wieczny, Taki młody...
Czemu Kosiarz Cię dogonił?
Może Bóg mu wydał rozkaz?...
Może diabeł popadł w rozpacz...
Nic nie znaczą te przyczyny,
bo Go nie ma pośród żywych...;(
Śmiga w górze z Aniołami,
I przemija Autostrady!
Wciąż unosi Lewą w Górę!
Jego Kawa wita swym pomrukiem.
Gdy tak jadą sobie wspólnie...
To Aniołki patrzą dumnie...
Opuściłeś Duchem Świat ;(
Przekroczyłeś Niebios Bram.
Zasiliłeś grono Tych na Górze,
Dla nas stałeś się już Stróżem.
Wciąż będziemy Cię wspominać,
Chwile z Tobą przypominać.
Nie zapomnij Ty też o Nas!
Chcemy słyszeć: JESTEM PRZY WAS!   


2.Jesteś dla Nas jak ten Król,
Co go wielbi cały Lud.
Już nie będzie wspólnej jazdy,
Już nie będziesz wozić panny,
I nie będziesz robić dymu,
Wśród Patelni Tłumu.
Twoje życie piękne było,
ale szybko się skończyło...
Chociaż nie ma Cię już z Nami,
Wciąż o Tobie PAMIĘTAMY!!!